Wednesday, February 25, 2015

.:: Resepi~ Chewy Gooey Brownies ::.



Assalamualaikum ...

Semalam saya post gambar brownies kat IG&FB ..
ramai pulak yg terliur ... Sampai ayah nagn ibu saya kat kg pon commet .. hahah
Mintak maaf banyak2 la .. x der niat pon nak buat korang terliuq ... hehehe
Upload gambar2 makanan adalah hobi saya ... hehehe

X per la hari nie saya share resepi mudah nie ...
Nanti sama2 try buat kat rumah ... huhuhu

Sebenarnyer dah lama nak try resepi brownies nie ...
Last week try buat atas permintaan  adek ipar ...

Okeyla korang ... meh nak share resepi mudah nie ...
Seperti biaser saya x sempat nak buat tutorial bagai .... masa x mengizinkan hehe
Ini pon last minit buat ... kelam kalibut di dapur ...
Resepi saya dr Blog Cik ORIKIZUNA ...
Terima kasih yer .. share resepi yg sedap bangat ini ...


RESEPI BROWNIES CHEWY GOOEY YUMMY PALING SEDAP

SUMBER RESEPI : OURKIZUNA



BAHAN-BAHAN (LOYANG 8X8)


170g choc bittersweet (Cokelat Masakan Beryls)
90g butter
35g coco powder

***Cairkan kaedah double boil. Atau cing kejap dalam microwave. Cing tu adalah bunyi microwave bila dah time up. Cinggg..
100g tepung
1/4ts garam
1/4ts baking powder

***Ayak bersama

2 biji telur + 1 kuning telur
180g gula castor
1ts vanilla


Kaedah membuatnya :-

(1) Pukul telur dan gula laju laju dalam 10 minit. Masukkan esen vanilla. Kacau sebati
(2) Masukkan chocolate cair tadi
(3) Masukkan tepung yang telah di ayak
(4) Bakar 180 darjah celcius dalam 35 minit. (bergantung pada kepanasan oven) 

Indicator paling senang adalah, brownies akan kembung naik dan turun semula. Bila dah turun semula tu dah masak la tu maksudnya. 

Kalau nak lagi sedap. Taburkan slice almond & Chocolate Chips atasnya... SIAP



Korang boleh potong brownies ikut kesukaan & letak dalam papercup ... susun dalam bekas yg chantik ... :)


Hari tu buat atas permintaan adek ipar sebagai hantaran tunang ...  boleh jugak dibuat sebagai goodies utk majlis2 tertentu ... ;p

OK senang jer kan resepi tu ....  bolehla korang try buat weekend2 nie ...
anak2 saya suka la brownies nie ... sbb cokelat  SEDAP!!


Kalau korang rasa malas2 nak buat ... Just calling saya utk order ... hehehe
Saya buat pack macam nie ... hanya RM15 utk 12 pcs brownies ..


Sebelum nie ramai kwn2 yg tanya ... x amik tempahan ker??
Hahaha ..Yer la kan .. asyik duk upload gambar dessert2 kat IG & FB
Selalu buat org terliur huhuhu ... OK la korang ...
Buat masa nie saya open order utk brownies,Congobar, ChocolateOreo dulu ...
Untuk dessert yg lain tue .. saya akan update dr semasa ke semasa ... kat IG dan blog utk jualan
Yer la kan ...saya baru nak bertatih ... kene slow2 ... hehe
Korang rajin2 la jenguk belog & IG saya yer ... :)

Sapa2 yg berminat boleh la  Contact saya yer :-



Whataps : 0193842234
Email : mummyazahomebaked@gmail.com
IG : mummyazahomebaked


**** Owhhh utk resepi Congobar & Chocolate Oreo Brownies saya share next entry yer  ... Bye!!


Thanks for reading this entry :)


Ikhlas,
Mummyaza


No comments: